Д про пуск в машинобудуванні, інтервал, в якому допускається відхилення числової характеристики параметра від його номінального (розрахункового) значення. Д. задають на геометричні параметри деталей машин і механізмів (лінійні і кутові розміри, форму і розташування поверхонь та ін.), На механічні, фізико-хімічні та ін. Параметри (наприклад, електричний опір, твердість, процентний вміст хімічних елементів в матеріалах і т.д.).
Д. вказують в стандартах, технічних вимогах або на кресленнях виробів у вигляді двох граничних розмірів (найбільшого і найменшого), між якими знаходиться дійсний розмір, т. Е. Розмір, певний виміром (рис. 1). Замість граничних розмірів в технічній документації зазвичай вказують номінальний розмір, отриманий з розрахунку на міцність, жорсткість і т. Д. З урахуванням функціонального призначення виробу, і два граничних відхилення - верхнє і нижнє, рівні відповідно алгебраїчній різниці найбільшого або найменшого граничних розмірів і номінального розміру . Т. о., У вузькому сенсі слова Д. - різниця між найбільшим і найменшим граничними розмірами або між верхнім і нижнім відхиленнями. Наприклад, якщо задана твердість поверхні деталі 62-64 HRC, то Д. твердості дорівнює 2 HRC; якщо заданий розмір деталі 60-0,1-0,3 то Д. розміру дорівнює 0,2 мм. Будь-яке значення параметра, опиняється в заданому інтервалі, є допустимим.
Найбільш широко поняття Д. поширено в машинобудуванні, де Д. встановлюють для забезпечення необхідної якості виробів і взаємозамінності деталей або цілих вузлів машин і механізмів. Д. характеризує рівень вимог до точності виготовлення деталей. Від нього залежить вибір методу обробки, обладнання та способів контролю і в кінцевому підсумку вартість виготовлення. На практиці не прагнуть отримати ідеальні деталі, тому що це неможливо за умовами технології і методів контролю і необов'язково для забезпечення належного функціонування машини або механізму. Крім Д. на виготовлення, встановлюють Д. на зміну характеристик виробів в процесі експлуатації.
Всі деталі машин рухливо або нерухомо з'єднані один з одним. Д. на сполучаються деталі визначає характер їх з'єднання, т. Е. Більшу або меншу свободу їх відносного переміщення або ступінь опору взаємному зсуву, або посадку. У з'єднанні двох деталей розрізняють що охоплює поверхню, яка називається в загальному випадку отвором, і охоплювану поверхню, яка називається валом. Посадка визначається різницею розмірів отвору і вала. Розмір отвору може бути більше розміру вала, тоді різниця між ними називається зазором. Якщо розмір валу до складання деталей більше розміру отвору, то різниця між ними називається натягом. Дійсний зазор (або натяг) повинен знаходитися між двома граничними значеннями: найбільшим і найменшим зазорами (або натягом). Різниця між граничними зазорами (або натягом) називається допуском посадки. Існують 3 групи посадок: рухливі (вільні), пресові і перехідні. Перші характеризуються гарантованим найменшим зазором в з'єднанні. До цієї групи належать також так звані ковзаючі посадки, в яких гарантований зазор дорівнює нулю. Посадки з зазором застосовують, як правило, в рухливих з'єднаннях, а в нерухомих з'єднаннях - для полегшення складання деталей. В останньому випадку деталі додатково закріплюють. У таких з'єднаннях, як підшипникова цапфа, що обертається у втулці, зазор забезпечує необхідну свободу взаємного переміщення деталей. Посадки з натягом характеризуються гарантованим (найменшим) натягом. Ці посадки застосовують в нерухомих з'єднаннях, що передають навантаження (осьове зусилля або крутний момент), причому нерухомість забезпечується, як правило, без додаткового кріплення деталей, за рахунок деформації поверхні. Приклад такої посадки - з'єднання зубчастого вінця зі сталевою або чавунною маточиною. З'єднання з натягом здійснюється під пресом або при нагріванні деталі, що охоплює і охолодженні охоплюється. У перехідних посадках можливе отримання як зазорів, так і натягов. Ці посадки застосовують для нерухомих з'єднань деталей, коли потрібно їх гарне взаємне центрування і розбирання з'єднання при монтажі, оглядах і ремонті (наприклад, з'єднання зубчастого колеса з валом редуктора). Деталі, що передають навантаження, зазвичай додатково закріплюють шпонками, штифтами, болтами і ін.
Залежно від обраної посадки гранично допустимі відхилення можуть бути позитивними або негативними. При графічному зображенні Д. і посадок від лінії, умовно зображує номінальний розмір деталі або з'єднання (нульової лінії), можна відкласти в прийнятому масштабі граничні відхилення отвору і валу (позитивні вгору, негативні вниз). Зону, укладену між цими лініями, називають полем допуску розміру (рис. 2). Порівняння взаємного положення полів Д. дозволяє визначити посадку для даного з'єднання.
Посадки і Д. в СРСР регламентовані стандартами і представлені у вигляді таблиць, складених на основі закономірно побудованих рядів граничних відхилень валів і отворів. Система Д. і посадок зводить все різноманіття можливих Д. до мінімуму, що задовольняє потребам проектування і виробництва, що створює передумови для уніфікації виробів, зменшення номенклатури інструментів (наприклад, розгорток, калібрів) і ін. Технологічного оснащення, скорочує терміни проектування і період підготовки виробництва . Таблиці стандартних відхилень побудовані по системі отвору і по системі вала. В системі отвору основною деталлю є деталь з отвором і його номінальний розмір і відхилення для всіх посадок одні й ті ж. Посадки виходять за рахунок змін граничних відхилень вала (посадкової деталі). В системі вала основною деталлю служить вал, а посадкової - деталь з отвором. У стандартах на Д. і посадки передбачено кілька класів точності , В яких Д. збільшується зі зростанням номінального розміру відповідно до так званої одиницею допуску. Один і той же розмір в різних класах точності має різні Д., складові зазвичай геометричну прогресію зі знаменником 1,6.
Д. і посадки позначають на кресленнях, в технічній документації, ГОСТах за допомогою букв і цифр. Наприклад, основне отвір 3-го класу точності позначають А3, а основний вал того ж класу точності В3. На складальному кресленні вказують також посадку, наприклад Æ 8 А4 / С3 позначає з'єднання з ковзаючою посадкою валу по 3-м класом точності (С3), з отвором по 4-м класом точності (А4).
Із загальної кількості стандартних полів Д. (граничних відхилень) виділено скорочений набір, рекомендований для першочергового застосування. Ці поля називаються кращими. Стандарти встановлюють Д. і посадки не тільки для циліндричних, але і для конічних деталей, різьбових (шпонкових, шліцьових з'єднань зубчастих передач і ін.).
Літ .: Апарін Г. А., Городецький І. Е., Допуски і технічні виміри, 4 видавництва., М., 1956; Приладобудування та засоби автоматики. Довідник, т. 1, М., 1963; Мягков В. Д., Допуски і посадки. Довідник, 4 видавництва., М.-Л., 1966; Якушев А. І., Основи взаємозамінності і технічні виміри, 2 видавництва., М., 1968.
І. В. Дунін-Барковський.
Рис. 1. Графічне зображення граничних розмірів (а) і граничних відхилень - допусків - вала і отвору (б).
Рис. 2. Графічне зображення полів допусків в системі отвору (а) і в системі вала (б).